Bob Martens

Das Kartonmöbel

Schriftenreihe Mensch und Raum
Band 3, 1995, 114 S. mit 112 Abb., broschiert
ISBN 3-901153-03-9 [PDF-Dokument - 13,9 Mb]

Industrielle Herausforderung oder Experiment?

Um die Entwicklungen rund um das Kartonmöbel aufzeigen und verstehen zu können, ist es zunächst notwendig, sowohl auf den geschichtlichen Werdegang des (Karton-) Möbels als auch den des Werkstoffs näher einzugehen. Sinn und Zweck aller Ein- und Seitenblicke ist es à priori, die Wechselwirkung des Werkstoffs Karton in Bezug auf die Möbelfertigung auszuloten. Weiters werden die wesentlichen gestaltbildenden Aspekte, welche die sinnliche Wahrnehmung steuern, erläutert. Gedanken über Preisbildung und Auflagezahlen stellen den Einstieg in die zwiespältig zu betrachtende Welt der Produktion dar. Basiskenntnisse über die Produktionsverfahren sind an dieser Stelle unumgänglich, denn die Anpassung an die Gerätschaft der Verpackungstechnologie verlangt nach dem Wissen über deren Produktionsparameter. Einerseits wird die standardmäßige industrielle Fertigung in Form von Steck- und Faltmöbeln erörtert. Andererseits wird anhand einer Weiterentwicklung experimenteller Erscheinungsformen aufgezeigt, welche Bandbreite insgesamt denkbar wäre. Fragen der Nachbearbeitung verbinden schließlich die beiden vorerst getrennten Wege wieder miteinander.

Summary

In order to demonstrate and to be able to understand the development in the field of cardboard furniture we will necessarily have to take a close look at the historical evolution of the (cardboard-) furniture as well as at the material as such. Essence and purpose of any insight or side-glance surely first will be directed at spotting the correlations of the raw material cardboard with regard to furniture manufacturing. Concerning university-projects the main sense of working with cardboard lies in its pedagogic nature. Improvements can be accomplished by dealing with the real prototype thus providing the 1:1 model with a clearly distinguishable significance. The prototype and the final execution become practically interchangeable. In terms of production stage of studentís furniture designs synergistic effects deriving from the triangulated relation of design-production-distribution will result, provided the specific inputs are clearly defined. Thorough sounding of the complete market will be prove effective making due account of material range, dimensions, standard types and special forms. Furthermore, the major design-forming aspects influencing sensual perception are enumerated. Reflections on price-formation and circulation figures issue an insight into the conflicting world of production. Basic knowledge on production procedures seems inevitable in this respect as adjustments of equipment in view of packaging technology call for knowledge on their production parameters. On the one hand the standardized industrial manufacture of connective and collapsible furniture is discussed. On the other hand experimental forms featured in terms of their advanced development demonstrate the entirety of conceivable range. Issues as to subsequent treatment thus unite the divided branches again.

Examples of Student Work